lördag 28 januari 2012

(Grön) Anna

Gjorde ett besök på Pingstkyrkans second hand idag. Knökfullt med folk var det. Köpte några tallrikar, bla en gammal grön anna. Vid jämförelse med den nyare så tycker jag den äldre är mycket vackrare. Grön men åt det blå hållet. Stämpeln på baksidan ser också annorlunda ut. Jag kan inget om porslin direkt men man blir lite nyfiken på historien bakom. Vid lite surfning på nätet så hittade jag en förklaring till stämplarna. Tallriken jag köpte är nog från mellan 1911-1925.Så här stod det också:

"Ska vi gå riktigt till botten så handlar det om Göterborgs Porslinsfabrik, som började tillverka servisen "Anna" vid 1800-talets slut. Produktionen kom dock senare att gå över i Rörstrands regi och servisen kom också att döpas om till "Grön Anna".
Ska du ha den äldsta är det alltså inte Rörstrand du är ute efter, utan "Anna" från Göteborgs. Som lite kuriosa kan också nämnas att andra färger än grön förekom, vilken dock fått bäst genomslag och med tiden blivit "Gröna Anna".

Tror jag kommer att låta bli att borra i den gamla tallriken, trots att jag bara betalade 20 kr för den...kanske...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar